Zlatko Gall- "Pojmovnik popularne glazbe"

Sve što ste ikada željeli znati o popularnoj glazbi…

….ili možda ipak, ne baš  sve, ali u svakom slučaju dosta toga donosi nam Pojmovnik popularne glazbe novinara i publiciste Zlatka Galla.

Pred nama je drugo prošireno izdanje “pojmovnika” nakon onog iz 2001. godine, nakladnik je izdavačka kuća Ljevak.

Odmah na početku valja pripomenuti kako je sam termin “popularna glazba” poprilično kompleksna forma, koja obuhvaća nepojmljivo mnogo materije koju je potrebno obraditi, a da bi se zaokružila kakva takva smislena cjelina.

Možda i iz tog razloga, autor se u samom uvodu ograđuje od enciklopedijskog gledanja na Pojmovnik popularne glazbe, svjestan širine materijala i propusta koji moraju neminovno uslijediti.

Činjenica je da se na približno 350 stranica teksta teško mogu spomenuti i obraditi svi pojmovi vezani uz popularnu glazbu, stoga čitajući “pojmovnik” stekao sam dojam kako se donekle radi o osobnom pojmovniku Zlatka Galla koji je baziran na njegovom dugogodišnjem bavljenju ovom tematikom.

Osobni pečat autora je vidljiv ponajprije u studioznosti prilikom opisa nekih autoru bliskih žanrova (blues, rock, jazz) te pomanjkanje iste te studioznosti prilikom doticanja nekih njemu manje osobno zanimljivih glazbenih pravaca.

Knjiga je koncipirana na takav način da se abecednim redom nabrajaju pojmovi vezani za popularnu glazbu (što bi značilo razdoblje od prijeratnog bluesa, jazza, swinga, gospela na ovamo), uključujući kratke opise žanrova, podžanrova, pojedinih instrumenata i općenitih pojmova koji su se ustalili u svakodnevnom glazbenom žargonu.

Ispod opisa većeg dijela žanrova i podžanrova popularne glazbe, nalaze se popisi sa istaknutim akterima i albumima koji su obilježili pojedini glazbeni pravac, što osobno smatram možda i najvrijednijim segmentom ovog pojmovnika.

Zlatko Gall; Foto: Story.hr

Uzimajući ovu knjigu u ruke sa namjerom pisanja recenzije iste, nisam se mogao oteti dojmu skrušenosti i poštovanja spram autora koji je uz pokojne Glavana i Vrdoljaka, te Aleksandra Dragaša zasigurno najeminentnije ime glazbenog novinarstva i publicistike u Hrvata.

Ponukan tim respektom odustao sam od pisanja zabilješki tokom čitanja knjige, jer bi me to dovelo u zonu sitničarenja i traženja dlake u jajetu. Kao primjer toga naveo bi situaciju kada Gall piše o svojevrsnom revivalu delta bluesa u dvijetisućitim i kao konkretne primjere navodi White Stripese i Queens Of A Stone Age. Za W.Stripese bi se složio svakako (Death Letter npr.) dok mi je spominjanje QOTSA na uštrb Black Keysa popriličan propust.

No, kažem ulaženje u takve detalje svelo bi recenziju na traženje dlake u jajetu i umanjilo činjenicu kako sam ipak puno češće tokom čitanja reagirao sa “ma da? vidiš to nisam znao“, nego što sam se snebivao nad eventualnim propustima.

Jedan od takvih primjeraka je pojam Calypso, koji je recimo dosta raširen kod vlasnika ugostiteljskih objekata, premda čisto sumnjam da puno njih zna kako je riječ o autohtonoj glazbi sa Trinidada i Tobaga.

Zapravo jedini veći propust, koji je “veći” naravno gledano iz moje perspektive, je ne spominjanje Stonera i Dooma, te njihovih srodnika, kao žanrova i podžanrova rocka i metala. Pogotovo zbog upliva pojedinih izvođača iz tog miljea u mainstream vode (QOTSA), i razmjerno velike popularnosti žanra.

Vjerujem kako bi neki malo bolji poznavatelj elektronske scene našao slične zamjerke, no zbog toga ovaj pojmovnik valja gledati kroz prizmu autora i njegovu naklonjenost i posljedično veće znanje o pojedinim glazbenim razdobljima i pravcima.

Na kraju, kako sam sebi ne bi uskočio u usta i pretvorio se u čangrizavog sitničavca, Pojmovnik popularne glazbe bi preporučio za čitanje pod obavezno svakome tko se misli baviti glazbenim novinarstvom, premda kao predmet opće kulture i upućenosti ova knjiga ne bi škodila niti onima bez takvih ambicija.

U svakom slučaju da sam imao nešto slično u džepu prije kakvih 10-15 godina, uštedio bi si mnoge sate uzaludnog debatiranja uz loše vino i još lošiju Colu 21 na klupicama u parku, o tome da li je grunge nastao iz metala ili post-punka, jer znao bi da je blues korijen svega.

Šalim se naravno. Pročitajte, jedina opasnost koja postoji, je opasnost od širenja vidika i znanja.


3 misli o “Zlatko Gall- "Pojmovnik popularne glazbe"

  1. u osijeku, 2001, knjiga je javno spaljena od strane hevi metalaca jer smatrana je božanskim djelom i da ju je napisao sam Isus , jer eto, Zlajo ( Isusov podanik )đavohuli u svojim prispodobama nespominjući Blue Cheer kao početak nove ere rok end rola

    Sviđa mi se

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s