Premijerno: Olovni Ples – Sutoni


Sutone pratim od samog početka njihovog nastajanja. Odnosno od prve snimke albuma koja je mogla doći do nekoga tko nije član benda. Osjećao sam se onako – kao od Croatie Records direktora sin kada od Thompsona dobije demo/rare traku, masnu poput tatine kravate. Nadam se da se momci neće ljutiti što uopće o tome govorim, ali ni bratu ih nisam dao, da ih čuje. Slušao sam ih, ljubomorno, pažljivo, sladostrasno,  danima, mjesecima, pa eto i godina prođe, ma šta godina!?
I album „Živog sina tvoga“ izađe, a „Sutoni  čuče, čekaju, miruju, zakopani, ukopani, hladni, smireni, mirni kao mina rekao bi Damir Avdić.
Nakon prve nešto tehnički lošije verzije albuma, na koncu je došla i ona prava – premda suština albuma se promijenila nije. I sada, lako je meni nahvaliti Olovni Ples, ma da naprave i govno od albuma uvijek možeš metaforom nejasnom okrenuti priču kako je to nešto stvarno dobro samo što ljudi prokleti, zli, skotovi – ne kuže.
A „Sutoni“ album miran kao mina.
Nije neka tajna da ja volim ono što ovaj bend radi. Nije neka tajna da album „Ludilo“ smatram najboljim trenutkom Olovnog Plesa u kojem su se dvije različite materije, dva različita pogleda na život i muziku spojili u jednu fantastičnu cjelinu koja ima svoj uvod, zaplet i izvod. Ima glavu i rep. 
Možda sam u krivu, ali za mene nešto što zovem „fantastičnim“ albumom ne može biti samo zbir dobrih tekstova i melodija, fantastičan album mora imati glavu i rep, mora imati smisao, mora biti zasebna, neovisna cjelina koja je sama sebi za život dostatna. Mora biti priča. A „Ludilo“ živi i priča.
Iz gore navedenih (možda sasvim pogrešnih, ali ipak mojih, bio bih nesretan da sam ih prešutio) razloga „Sutoni“ neće ponijeti epitet „fantastičnog“ albuma, barem ne za sada i u ovome obliku. A potencijala imaju, da se razumijemo, ovo je album miran kao mina. Nego, o čemu ja sada tu izvodim modroserije i zanovijetam a ni riječi nisam još prozborio o onome što album nosi?
Zborim o 18 (slovima : osamnaest) pjesama koliko ih ovaj abum na duši nosi. Za moj pojam – previše.
Previše kao AzriniFiligranski pločnici“, koji da su jedna ploča bi bili remek djelo – a nisu, ma koliko će se neki nedojebac iz horde prištavih podanika Štulićevih na ovo nakostriješiti.
Sutoni“ u ovom bliku predstavljaju – dobar album, u nekom paralelnom, reduciranom obliku u kojem ih ja zamišljam, sa nekakvim ekstraktom, destilatom od desetak pjesama postali bi – fantastičan. Istina je da Olovni Ples nikada do sada nije imao teži izbor, nikada do sada Olovni Ples nije imao užareniji metal u rukama, nikada nije imao toliki broj odličnih numera na jednom mjestu, ali dobri ljudi, braćo, vi poete i muzičari – u svemu treba imati meru – rekao bi debeli lala iz moga rodnog Novog Sada.
Kada sam se već dotaknuo Balaševića, valja pripomenuti kako ove crtice pišem u stanju „izliva prasetine u mozak“, nije ovaj blagdanski krkanluk u bogznakakvoj sprezi sa filozofijom asketizma i duhovnog pročišćenja, gotovo je blasfemično u ovom stanju slušati prekrasnu „Eli“, koja poput svjetionika na ovom albumu signale u noć šalje:
A sad vidim da svjetlo kroz noć je ljubav, druge svjetlosti nema.
Krasnu poeziju Izidora Poljaka, na sebi svojstven način interpretira Tomislav Zorić alias Nevjerni Tomo i velikim slovima upisuje ovu petominutnu skladbu među najbolje uratke ovog benda u čitavoj njihovoj diskografiji. Upravo ovakvih „monumentalnih“ trenutaka na „Sutonima“ ima u nekoliko navrata i tim više se stvara jaz između tog dijela albuma i onih ipak nešto slabijih skladbi koje se na njemu nalaze.
Instrumental „Galop“ (koji me podsjeća na Azrinu „Kao ti i ja“), „Kroz šibe života“, „Mir svoj gubim“, „Povratnik“ – uz već spomenutu „Eli“ za mene čine veliku petorku, kičmu, glavni oslonac albuma. U svakoj budućoj kompilaciji za pet, deset, petnaest godina koju bi slagao kao best of izdanje iz bogate pjesmarice Olovnog Plesa, ovih pet pjesama bi na njoj bilo. Momci možda jesu, a možda i nisu svjesni toga, ali „Kroz šibe života“ (Đuro Sudeta) – ako Stipe Periša i Tomislav Zorić u isto vrijeme uhvate i zabilježe zajednički ultimativni umjetnički iskaz, dajući ono najbolje što nose u sebi – to je „Kroz šibe života“. Ne da su uhvatili rokenrol za muda, otkinuli su ih ovom pjesmom.
Ako „Eli“ možemo smatrati skladbom u stilu Nevjernog Tome, „Mir svoj gubim“ bi na isti način nadvio sjenu Mor Krom Kinskog nad ovaj album. Ove dvije skladbe su ogledni primjerci sa čijom usporedbom se može doći do „tajne“ ovoga benda, do izvora koji počiva na dvije različite i jake autorske struje. Jedna plovi mirnijim vodama pristajući na sanjarske troubadurske dokove zavodljivih akorda, dok druga na istim tim dokovima u stilu Brelovih amsterdamskih mornara noći provodi u sumnjivim lokalima, uz loše piće i žene bez morala. Svaka iskra kojom ovaj bend zaiskri, produkt je njihovog sraza.
Na „Sutonima“ u liričkom smislu dominira Đuro Sudeta, čija poezija je i u proteklim projektima Olovnog Plesa često bila zastupljena. Od sedamnaest skladbi (ako izuzmemo instrumental „Galop“), Đurini stihovi su na čak šest, ostali autori poput A.G.Matoša, Kirila Hristova, Dragutina Tadijanovića, Gustava Krkleca i bubnjara benda Bojana Rađenovića su zastupljeni sa po jednom pjesmom na albumu.
Povratnik“ je pjesma iz tkz. „velike petorke“ koja me se strašno dojmila kada sam je čuo uživo, na albumu nije toliko moguće osjetiti nesputanu energiju i naboj koji odašilje Stipe Periša dok pjeva stihove A.G.Matoša. Osobno dojma sam da bi to moglo biti i „prljavije (poslušaj „Ljubice draga“ sa Slobode), a ne toliko studijski čisto i precizno. No pjesma je pravi mali koncertni dragulj, i nemojte da vas „suzdržanost“ na albumu zavara – taj pojam ne postoji kada Mor Krom Kinski kroči na pozornicu.
Kroz noć“ i „Proljeće“ su koliko me sjećanje služi (i ako me ne vara) po prvi puta muško/ženski dueti u opusu Olovnog Plesa, doduše na albumu je još i „Moja pjesmaa capella izvedba Sudetinih stihova ali to je jedna od „onih“ numera koja po meni osim nekakve neobavezne koncertne doskočice nije materijal za – album. Ali zato prve dvije spomenute skladbe postavljaju znak upitnika iznad glave?
Momci, gdje su vam do sada cure na albumima bile?
Posebno bi stavio naglasak na „Proljeće“, duet Tomislava Zorića i Matije Mrakovčić, Sudetina moćna, sumorna, olovno teška lirika uz istu takvu akordsku pratnju na akustari, iskreno – Nick Cave i P.J.Harvey posramili se ne bi.
Od ostatka albuma valja spomenuti „Budi moja noć“ akustičnu baladu u stilu Nevjernog Tome, začinjenu sa usnom harmonikom, „Molitva“ – Waitovski obojeni stihovi Đure Sudete u izvedbi Stipe Periše. I da ne zaboravim „Ljubav“ – još jedna sjajna interpretacija Sudetinih stihova koji se očito sjajno sljubljuju sa melankoničnom prispodobom Tomislava Zorića.
Sve u svemu, kada zastor se spusti, kada sve ove moje mudroserije padnu u vodu i Vi slučajni namjernici krenete preslušavati „Sutone“, svakako će te sami naći svoje favorite. Ovaj album jest u suštini „sofra“, gozba, za muzičke sladokusce. Moj dojam je da ima nekoliko začina previše, da neki okusi ne nalaze mjesto užitka na mome jeziku, ali tko bi svakom nepcu ugodio?
Bogatiju i kvalitetniju trpezu Olovni Ples od „Sutona“ imao nije, a činjenica da je ovo njihov (premda to ni Bog ni Google ni članovi benda sa sigurnošću ne znaju) osmi studijski album daje naslutiti kako u momcima još puno toga dobroga ima. Budućnost je svjetla i sve je u njihovim rukama. Pronicljivošću, upornošću i voljom ovaj bend može dosegnuti status koji im je kao bajka bio dok su prve akorde nabadali. Osim pjesama, i talenta pregršt je u njima.
Disclaimer: Album “Sutoni” biti će dostupan od 1. siječnja 2013 godine na bandcamp stranicama benda, besplatno skidanje – uz napomenu da je po pravilima bandcampa moguće ostvariti 200 preuzimanja mjesečno!

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s